poniedziałek, 25 marca 2013

Sprawa "cookies" czyli zmiana prawa telekomunikacyjnego

Od 22 marca obowiązują nowe przepisy prawa telekomunikacyjnego, dotyczące tzw. "cookies".
Zapewne większość użytkowników sieci Internet zetknęła się z tą nazwą i wie czemu "ciasteczka" służą. Dla osób nieznających tematu warto zacytować fragment wpisu na stronie Internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji: "Ciasteczka (cookies) w komputerach. Bez nich nasze życie w Internecie byłoby uciążliwe – przeglądarka nie pamiętałaby naszych preferencji, lub ostatniego miejsca naszych odwiedzin na stronie. Z tego samego powodu odwiedzana przez nas kilkakrotnie strona serwowałaby nam w kółko te same reklamy. Ale też boimy się, że szpiegujące nasze ruchy w Internecie ciasteczka naruszają naszą prywatność. Komisja Europejska uznała więc, że musimy o instalacji ciasteczek wiedzieć jak najwięcej. Ale gdybyśmy przy każdym wejściu na nową stronę musieli klikać, czy je chcemy, czy nie, byłoby to bardzo uciążliwe. Dlatego w nowej ustawie proponujemy, aby użytkownik mógł wyrazić zgodę za pomocą ustawień przeglądarki – tam ustawimy poziom, ile i jakich chcemy ciasteczek. Przyjęliśmy zasadę, że musimy być o kwestii i działaniu cookies poinformowani. Od chwili uzyskania informacji o cookies każda nasza decyzja (a także jej brak w postaci braku zmiany domyślnych ustawień przeglądarki umożliwiających przetwarzanie cookies) będzie wyrazem świadomego aktu woli,  (ten przepis wejdzie  w życie 22 marca 2013 r.)".

Właściciele stron Internetowych, którzy stosują i przechowują "cookies" są więc zobligowani do uzyskania od Internauty, odwiedzającego ich serwis zgody na takie działanie. Wyrażenie zgody lub jej odmowa technicznie związana jest z odpowiednimi ustawieniami przeglądarki Internetowej, z której osoba odwiedzająca serwis korzysta.

Sprawa "cookies" dotyczy przede wszystkim wszelkiego rodzaju sklepów Internetowych, stron wymagających logowania. Należy również mieć na uwadze, iż nowe obowiązki dotyczą także osób, które na swoich stronach stosują np. narzędzia do pomiaru ruchu Internetowego, jak chociażby popularny Google Analytics.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz